Ekonomi och miljö cykelbilen

Vad kostar en cykelbil att köpa och att köra?

De cykelbilar jag kunnat hitta på nätet (trehjuliga med glasfiber kåpor) ligger mellan 50-100 tkr. Det rör sig om fina byggen med exklusiva material. Kombinerar vi det med väldigt små serier, så har vi antagligen förklaringen till dom höga priserna. Tyvärr tror jag att min cyckelbil skulle bli nästan lika dyr. Men om man vågade satsa och tillverka en cykelbil i stor serie tror jag den skulle kosta mellan 20-30 tkr mot kund.

Cykelbil snettbak

Att köra cykelbil blir väldigt billigt om man bara räknar elströmmen: ca 40öre/mil. Men tyvärr är det batterislitaget som är den stora kostnaden med dagens batterier. De bästa batterierna som finns tillgängliga idag är litiumjonbatterier, de uppges hålla för mellan 500-1000 uppladdningar. Räknar man ihop batterislitage och elström blir det en kostnad på ca 2.5kr/mil. Det är alltså betydligt billigare än en moped, som med bensin och försäkring hamnar på ca 10-20kr/mil.

Betydligt viktigare än själva prisbesparingen tycker jag ändå att miljöbesparingen är. Om vi tittar närmare på utsläppen av den mest uppmärksammade föroreningen  (växthusgasen)  koldioxid (co2), så ser det ut som följer:

  • En personbil släpper i snitt ut ca 1890g co2/mil.
  • En Toyota prius hybrid (bästa personbilen) 1040g co2/mil.
  • En EU-moped med fyrtaktmotor 0.22l/mil ger 528g co2/mil.
  • Cykelbilen släpper inte ut något alls när man kör den, men däremot indirekt när man laddar batteriet med ström. Laddad med europeisk el gjord med mycket kol och olja blir ändå cykelbilens utsläpp bara ca 68g co2/mil. Laddad med nordisk el med mycket vatten kraft blir utsläppet ca 20g co2/mil.

Alltså är cykelbilen hela 94gånger snällare än personbilen, 54 gånger snällare än hybridbilen och 26 gånger snällare än mopeden. Och skulle det här inte räcka kan man köpa miljömärkt el från vind och vattenkraft som har i det närmaste noll i co2 utsläpp. (Den kostar lite mer men några procent extra på 40öre/mil är ju inget att bråka om.)

blåbloma